Trygge, inspirerende og motiverende rammer

Anita Krumbach

Elev på på Forfatterskolen for Børnelitteratur 2006-08

42 år

Uddannet folkeskolelærer fra N. Zahles Seminarium og har taget afgang som illustrator fra Institut for Visuel Kommunikation på Danmarks Designskole.

Debuterede med letlæsningsbogen Natdyr i 2008, og i 2009 fulgte børneromanen Et mærkeligt skib, som blev skrevet i skolens romanforløb. Et mærkeligt skib blev den 19. marts 2010 premieret med Kulturministeriets forfatterpris for børne- og ungdomslitteratur 2009.

Interviewet februar 2010

  Anita Krumbach

Hvorfor skal man søge ind på skolen?

"Man prioriterer sin passion idet man vælger at give den opmærksomhed på skolen i to år. Her bliver man en del af et stimulerende interessefællesskab og får mulighed for at udvikle sig som forfatter både form- og indholdsmæssigt."

Hvorfor valgte du at søge ind?

"Jeg havde skrevet nogle korte tekster og kontaktede en forfatter for at få konsulentbistand. Hun havde skrevet en bog, jeg godt kunne lide, og det viste sig, at hun var tidligere elev på skolen. Hun opfordrede mig til at søge ind, hvilket i første omgang irriterede mig temmelig meget. Nu sad jeg jo lige og skriblede i min egen trygge verden, og skolen kostede penge, og der var jo også en optagelsesprøve, og tænk hvis jeg ikke kom ind, og den tanke gjorde ondt, for hvor lød det bare spændende."

Hvilket udbytte har du haft af uddannelsen?

"Jeg er overbevist om, at jeg ikke ville kunne kalde mig forfatter til to bøger i dag, hvis ikke jeg havde gået på skolen. De rammer skolen skabte under uddannelsen var både trygge, inspirerende og motiverende.

De hyppige genreskift og deadlines medvirkede til at holde min præstationsangst nede, for "det var jo bare en øvelse". Samtidig voksede min mikroskopiske selvtillid som forfatter i takt med, at jeg oplevede at mine tekster blev "set" på godt og ondt af mine medstuderende og lærere."

Hvordan har det været at være forfatterskoleelev og arbejde samtidigt?

"Jeg var på barsel det første år af uddannelsen og travede byen rundt med barnevogn og notesblok. Så snart min søn sov, sad jeg på en cafe og skrev. Det andet år var jeg så ustyrlig heldig at få min studieaktivitet godkendt som aktivering og fik bevilget aktiveringsydelse".

Hvad synes du om skolen og dens miljø?

"Skolen tilbyder et fysisk rum og et hold engagerede lærere, der leverer kvalificeret input fra forskellige områder af børnelitteraturen. Resten er op til eleverne selv. Jeg elskede at gå på skolen og glædede mig altid til det blev mandag. Vi var et hold med næsten lige mange mænd og kvinder i alderen ca. 20-40 år. Vi havde det sjovt sammen, og mødtes også til private arrangementer. Det gør vi i øvrigt stadig".

Har du et par råd til kommende forfatterskoleelever?

"Du skal være tro mod dig selv og det du har på hjertet, når du skriver. Det lyder enkelt, men jeg synes, det er en stor udfordring."

 

 
CENTER FOR BØRNELITTERATUR