Det faglige niveau rager højt

Bjarke Schjødt Larsen
Elev på Forfatterskolen for Børnelitteratur 2012-14
  • 30 år
  • Cand. mag i dansk
  • Forfatterskolen 2012-2014
  • Arbejder som pædagogmedhjælper, skriveunderviser og forfatter, og har bl.a. udgivet børneromanen Citysurfer (2014) og Bussemændenes rekordbog (2015) samt bidraget til novellesamlingen Skybrud (2014)

 Interviewet februar 2016

 

       

Hvorfor skal man søge ind på skolen?

-        Man skal søge ind, hvis man vil have udfordret sine forestillinger om børnelitteratur, og gerne vil have et godt og grundigt skub til at skrive.

Hvorfor søgte du ind på skolen?

-        Jeg var nået dertil, at hvis ikke jeg fik et spark, ville jeg ikke komme videre med mit skriveri. Det var netop for at få dette spark og for at finde ud af, hvorfor jeg skriver og hvad jeg vil med det.

Hvor fik du idéen fra?

-        Fra personer jeg kender, som var tidligere elever på skolen, som snakkede meget pænt om skolen, og sagde, at hvis skulle jeg prøve en forfatterskole, så skulle det være den!

Hvilket udbytte har du haft af uddannelsen?

-        Ting, jeg ikke havde regnet med, som at sætte ord på det at være forfatter. Desuden fik jeg en større forståelse af hvad den børnelitterære genre kan. Ekstemporallæsnings-gangen var rigtig god og ganske sjov med en øjenåbnende nærlæsning. Ellers har skolen lært mig, at det jeg kan, det kan jeg, og det skal jeg så også tro på. Det var vidst Torben Weinreich, der sagde at, hvis en tekst er god, skal den nok udkomme på et eller andet tidspunkt. Det var opløftende og gjorde at jeg slap jagten efter ’det der forfatteri’. Jeg fik små tekster med i DRs Ramasjang, og vandt også den romankonkurrence, som et forlag udskrev til holdet. Holdet blev også et netværk i de to år, som vi stadig bruger og mødes ca. en gang om måneden til skriveopgaver og tekstlæsninger. Vi har også etableret en ’bytteboks’, hvor vi lægger tekster, som de andre læser og responderer på, og enkelte overvejer at skrive sammen inspireret af Sanne Munk Jensen og Glenn Ringtved.

Hvordan har det været at være forfatterskolelev og samtidig have et arbejde?

-        I bedste fald spiller skolen og arbejdet sammen i en god synergi, hvor du bliver opladet, når du er på skolen. Jeg var fuldtids pædagogmedhjælper de to år, og det var da hårdt, men jeg kunne bruge den viden jeg fik på skolen i institutionen, bl.a. om børnebøger og om at læse op så det fungerede godt.

Hvad synes du om skolen og dens miljø?

-        Skolen giver mere end det, man har brug for og det man leder efter. Jeg fik nærmest en religiøs vækkelse der. Skolen gør på én gang det svære håndgribeligt samtidigt som, ambitionerne og det faglige niveau rager højt. Den der stemning af at man har lov til at lege og med undervisere, der er eksperter på alle områder. Eksperter med kærlighed til stoffet og ikke blot viden.

Har du et råd til de kommende forfatterskoleelever?

-        Læs tidligere forfatterskoleelevers tekster og se det høje niveau, og tænk over, hvad du vil levere til din ansøgning og hvem modtagerne er.

 

 

 

CENTER FOR BØRNELITTERATUR