Skolen giver dig redskaberne

 

Bo Johnsen

 

 

Elev på på Forfatterskolen for Børnelitteratur 2008-10

39 år

Cand. mag. i medievidenskab og dansk i 2004.

Har skrevet 5 historier til LEGO 2011 (opgave via skolen), og har bidraget med tekster i antologien Skrædder i Helvede på Dansklærerforeningens Forlag 2011, samt Fløjte-Anders i ”Plot 5” på Alinea 2012

 

Interviewet november 2011

 


Hvorfor skal man søge ind på skolen?
Man skal søge ind, hvis man gerne vil udvikle sig som forfatter. Og fordi det er sjovere at blive en del af et kreativt fællesskab end at skrive til skuffen.
Det er positivt at skolen har så højt et ambitionsniveau, og ønsker at udfordre grænserne for børnelitteraturen på børnenes præmisser, for det er også med til at udfordre dine egne grænser som forfatter.

Hvorfor valgte du at søge ind?
Jeg havde skrevet gennem flere år og havde også deltaget i skrivekurser, men flyttede mig ikke rigtigt og havde svært ved at finde min egen stemme. En tidligere elev, som var ret begejstret for skolen, anbefalede mig at søge ind.

Hvilket udbytte har du haft af uddannelsen?
Det har givet mig større bevidsthed om stilistik og virkemidler i hele taget, og en større selvsikkerhed samt lyst til at skrive bedre, vildere og mere originale historier. Derudover har det gjort mig til en bedre tekstlæser både af mine egne og andres tekster.
Endelig har det givet mig nye venner, sparringspartnere, netværk og spændende opgaver.

Hvordan har det været at være elev på skolen og samtidig arbejde?
Jeg havde fuldtidsarbejde ved siden af og nogle gange var det både hårdt og frustrerende. At skrive kræver mentalt overskud, og man skal være indstillet på, at du skal starte en ’ny’ arbejdsdag, når du kommer hjem fra jobbet. Skolen giver dig redskaberne, men det er dig selv, der skal levere arbejdet og helst skrive hver dag. Jeg anbefaler at man går ned i tid eller tager orlov, hvis man på nogen måde kan slippe af sted med det.

Hvad synes du om skolen og dens miljø?
Skolen har et meget stimulerende miljø. Du møder kompetente undervisere og forfattere, som kan åbne nye, kreative døre, hvis du er parat til det.
Du får hele tiden konstruktiv respons fra andre elever og undervisere, og det er med til at gøre dig til en bedre forfatter.

Har du et par råd til de kommende forfatterskoleelever?
Vær åben! Selv om du umiddelbart ikke forestiller dig, at du fx vil skrive fortællende digte, så opdager du nye sider af dine egne evner og får en anden forståelse for rytmen i den prosatekst, du også arbejder med.
I hele taget får du prøvet en masse ting af og bliver dermed klogere på hvilken retning du selv skal bevæge dig i. Drømmen er jo at kunne leve af at skrive, men det sker ikke bare lige sådan. Så prioriter skolen over alt andet de to år, du går der!


 

CENTER FOR BØRNELITTERATUR