Tekstkritik er en gave

Mette Eike Neerlin
Elev på Forfatterskolen for Børnelitteratur 2004-06
  • 36 år
  • Har læst kinesisk og dansk på KU
  • Forfatterskolen 2004-2006
  • Arbejder på et jobcenter
  • Debuterede med I anden række (2011), har udgivet billedbøgerne Historien om Ib Madsen (2013) og Ønsket (2015), samt børneromanerne Ham (2014) og Hest, hest, tiger, tiger (2015)
  • Modtog Skriverprisen i 2015 for Hest, hest, tiger, tiger

 Interviewet februar 2016

 


       

Hvorfor skal man søge ind på skolen?

- Det skal man, hvis man vil skrive børnelitteratur og mener det alvorligt. Det er nemlig stedet! En superseriøs skole med dygtige undervisere. Og chancen for at, man bagefter kan få noget udgivet, bliver sikkert større. Hvis ikke stor, rent faktisk.

Hvorfor valgte du at søge ind, og hvor fik du idéen fra?

- Jeg har skrevet ”børneagtige” historier siden jeg var barn, og forfatter var noget af det første, jeg ville være. Men det var først som voksen, da jeg kom ind på skolen, det blev konkret og rigtig seriøst og ikke kun en hobby, som venner måske syntes var lidt mærkelig. Idéen opstod vist bare, da jeg i en slags studiekrise googlede rundt og faldt ind på skolen og opdagede at den fandtes. Så var der ingen tvivl om, at det var netop det, jeg skulle prøve.

Hvilken udbytte har du haft af uddannelsen?

- Det har været et vendepunkt i mit liv. Pludselig var det at skrive en reel mulighed. Jeg blev mere målrettet. På det tidspunkt skrev jeg småhistorier uden at tænke over formålet. At for eksempel billedbøger stiller særlige krav til teksten, at de helst skal have en vis længde og antal opslag, havde jeg ikke gjort mig nogen tanker om tidligere. Tror billedbogsforløbet er noget af det, der har haft størst betydning for mig, og jeg har da også siden hørt forfattere med ti eller flere romaner, sige ”Wow, har du skrevet billedbøger! Hvor vildt. Det har jeg opgivet.” Desuden fik jeg mod til at skrive en roman. Jeg havde et hav af begyndelser til romaner før, men aldrig kunnet rumme så lang en historie i mit hoved. På skolen fik jeg værktøjer til både dét og til at skrive billedbøger, og desuden et indblik i børnebogs- og forlagsverdenen, om hvor svært det er at debutere, samt et kæmpe netværk – og gode venner.

Hvordan var det både at være forfatterskoleelev og have et arbejde ved siden af?
-Jeg arbejdede kun en 15-20 timer, og det er ideelt. For det var fedt at have tid at læse det, der skulle læses, og skrive det, der skulle skrives. Så jeg er glad for at jeg havde mulighed for at gå all in på skolen.

Hvad synes du om skolens miljø?
- Det var fantastisk! Det bedste der er sket i mit liv på uddannelsesområdet. Niveauet, seriøsiteten og engagementet var super højt. Alle kan få noget ud af det uanset, hvilket niveau man selv er på. Og jeg tror at alle, som har gået på skolen, gerne vil tage en omgang mere.

Har du et råd til kommende forfatterskoleelever?
- Et råd? Det må være at prioritere skolen, hvis muligt - med tid til at læse, skrive og reflektere. Og ikke at tage kritikken personligt. Tekstkritik er en gave, og man går der vel ikke, hvis man ikke virkelig vil skrive og blive bedre?

CENTER FOR BØRNELITTERATUR