Ugens højdepunkt

Mette Vedsø
Elev på Forfatterskolen for Børnelitteratur 2008-10
  • 49 år
  • Uddannet cand.scient. i kemi-bioteknologi.
  • Fuldtidsforfatter, men arbejder også med freelanceopgaver især inden for medicinsk tekst og formidling.
  • Debuterede i 2010 med novellen ”Tabernabo”.
  • Efterfølgende udgivet i alt 19 billed-, børne- og ungdomsbøger, bl.a. Dumme Lili (2014), Dobbelt så gammel (2016), En pige med pigsko (2017), Hest Horse Pferd Cheval Love (2017), Langt fra det hvide hus (2018)
  • Nomineret til Kulturministeriets Forfatterpris for Tove tænker, dobbelt så gammel i 2016
  • Tildelt Kulturministeriets 3-årige arbejdslegat i 2017

 


       

Hvorfor synes du, at man bør søge ind på Forfatterskolen for Børnelitteratur? 

- Søg ind hvis ord og børn er din passion.
- Søg ind hvis det er den kunstneriske og nyskabende børnelitteratur, som du er draget af.
- Søg ind hvis du skriver vidunderlige sætninger men projekt ’bog’ er for overvældende.

 

Hvorfor valgte du at søge ind?

- Min indgangsvinkel til skolen var en notits i en avis, jeg så, allerede ved skolens start i 1999. Selv startede jeg i 2008, men i mellemtiden havde muligheden i den grad simret i baghovedet. Jeg har skrevet til skuffen siden jeg var barn, ikke kontinuerligt, men alligevel har skriften altid været mit frirum, og næsten altid med barnet og barnets stemme som motor, og jeg vidste bare, at børnelitteraturen var min hylde, men havde brug for hjælp til at komme videre.

 

Hvilket udbytte har du haft af uddannelsen

- Forfatterskolen åbnede et nyt rum for mig. Det blev et vendepunkt. Jeg var glad for at skrive og havde et brændstof i mig, men min skriveproces var umoden. Dét jeg betragtede som ’en flyvefærdig tekst’ var egentlig mere ’et draft’. Inden skolen var jeg slet ikke vant til at se min tekst udefra, læse den, skrive den om, strege ud, skrive den om igen, få kritik, skrive den om – ja hele denne tekstrejse, som jo i essensen er at skrive for real, den opøvede jeg på skolen.

 

Hvordan har du oplevet at være elev på skolen og samtidig have et arbejde?

- Inden skolens start, vidste jeg, at jeg var nødt til at skære et sted, da jeg på det tidspunkt både var freelancer og havde små børn - så det blev det almindelige arbejde, jeg skar ned på.

 

Hvad synes du om skolens miljø?

- Hverken feber eller familiestress kunne holde mig tilbage fra de vidunderlige mandage. Skolen var helt klart ugens højdepunkt – man følte sig særlig, heldig, udfordret og stimuleret. Fagligt har skolen et højt kunstnerisk ambitionsniveau, hvilket var det allerstørste aktiv for mig. Udgangspunktet er at skrive ny og banebrydende børnelitteratur, hvilket også var afsættet i de titler vi læste, og i den mere teoretiske undervisning. Jeg stødte på sære og krøllede, og meget inspirerende forfatterskaber, som jeg ikke tidligere havde læst.

 

Har du et godt råd til kommende forfatterskoleelever?

- Brug tid på ansøgningen – der skal være noget på spil i teksten. Skolen er en muligheden og tiden dér, kommer ikke tilbage. Jo mere tid man kan sætte af, jo bedre. Det er godt givet ud. Prioriter de andre på holdet. Så er du ikke alene den dag skolen slutter og et afslag er mere spiseligt, hvis man kan dele den med andre, der har oplevet det samme! På skolen behandles alle litterære genrer og former. Stop op og tænk: Hvornår sitrer det allermest? Hvornår løber pulsen løbsk? Måske opdager man en passion, man slet ikke vidste man havde.

 

 

CENTER FOR BØRNELITTERATUR