Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Læseplan 2018-20

Læseplan 2018-20

 

I nedenstående læseplan for Forfatterskolen for Børnelitteratur kan man se hovedpunkterne i undervisningsforløbets fire semestre for hold 2018-20. Den detaljerede plan for efteråret 2018 lægges ud ved semesterets opstart.

 

Efterårssemesteret 2018 begynder lørdag d. 1. september kl. 10.00 med en fælles diskussion af samtlige ansøgningstekster mellem elever, tre undervisere og skolens leder. Diskussionen kører frem til ca. kl. 15.00 afbrudt af en times frokostpause.

    Søndag d. 2. september, kl. 11.00 til ca. 15.30, indeholder en grundig præsentation af holdets elever, skolen, stedet, samt en gennemgang af forløbets fire semestre, foruden skriveøvelser og andre opgaver.

    Mandag d. 3. september kl. 16.30-20 gennemgås startopgaven i plenum.

      

Herefter følger Børnelitteraturens historie, undervisning i Børnelitteraturens egenart, Stilistik, Børnelitteratur som Kunst, Grænser for Børnelitteratur, Forfatterbesøg af Kim Fupz Aakeson, besøg på et Forlag, et Novelleforløb, som afsluttes med tekstgennemgang en lørdag ultimo november/primo december. Skolens undervisning i øvrigt foregår mandage enten 15.30/16-20, eller 17-20, samt enkelte lørdage.

 

Forårssemesteret 2019 indledes med introduktion til korte tekster og bøger med billeder, øvelser i at skrive til billeder, tekst- og billednære analyser af billedbøger, forfatterbesøg, et forlagsbesøg, undervisning i idéudvikling, i genrerne fabel, eventyr, digte, billedbog, billedroman og grafisk roman, om billedbogen i praksis og på digitale platforme, og et billedbogsskriveforløb, som afsluttes med tekstgennemgang en lørdag ultimo maj/primo juni 2017.

 

Efterårssemesteret 2019 indleder romanåret med gennemgang af sommerskriveopgaven, som samtidig er opstarten på forløbet, hvor eleverne skal skrive en roman frem til juni 2020, som man arbejder tekstnært med i grupper med fast konsulent. Herefter følger undervisning i romanen som genre, forfatterstyrede værksteder i realisme, fantasy, krimi og punktroman, i ”At skrive på ryggen af…”,  strukturanalyse, ”værktøjer”, besøg på forlaget Høst & Søn, forfatterbesøg Støttet af Statens Kunstfond, i Karakterer, Grænser for børnelitteratur og i Superhelte og serielitteratur.

Forårssemesteret 2020 indledes med gennemgang af tre ikoniske børne- og ungdomslitterære værker. Herefter følger bl.a. et forløb med seks ekstemporallæsninger, forfatterbesøg Støttet af Statens Kunstfond, gennemgang af forfattervilkår i Dansk Forfatterforening, besøg på forlaget Carlsen, Børnelitteratur som kunst, en specifik gang om nærlæsning og anmeldelser, samt løbende tekstarbejde i romangrupperne som afsluttes primo juni efterfulgt af middag og afslutningsfest.