Aarhus Universitets segl

Et stort vendepunkt

Inge Duelund Nielsen
Elev på Forfatterskolen for Børnelitteratur 2010-12
  • 64 år
  • Uddannet lærer, musikpædagog og Master i Børnelitteratur. Jeg var halvvejs gennem masterstudiet, da jeg startede på forfatterskolen.
  • Har desuden arbejdet med børneteater, som skuespiller mm. og lærer på pædagoguddannelsen.
  • Året før jeg kom ind, udkom billedbogen Pigen der ville give sin mor en stjerne med billeder af Lilian Brøgger. I 1992 skolebogen Vi arbejder med teater og i 1999 udkom Verdens navle, en cd med børnesange. Siden 2011: 4 kort-tekster og 11 romaner og billedbøger, bl.a. Selma samler sig selv (2015), Nannas nathistorier (2016), Mof og Muren (2017), I vores familie cykler vi ikke (2018) 
  • Nomineret til Orlaprisen (2009), til Kulturministeriets Drengelitteraturpris (2013), Kulturministeriets Forfatterpris (2017).

 


 


       

Hvorfor skal man søge ind på skolen?

- At komme ind på skolen var et stort vendepunkt i mit liv. At slippe igennem nåleøjet, at møde andre med samme passion, at være i et fagligt miljø. Det, hjalp mig til – langt om længe - at turde tage mig selv alvorligt som forfatter. 

 

Hvorfor valgte du at søge ind?

- Jeg opdagede, at Forfatterskolen for Børnelitteraturs eksistens, mens jeg læste til master i Børnelitteratur, og søgte ind, så snart det var muligt for at blive udfordret, for at lære mere om at skrive og for at være i et fagligt miljø. Jeg havde skrevet sange, teatertekster, kabaretnumre til eget brug i mange år, samt masser af historier til skuffen, men jeg havde aldrig turdet definere mig selv som forfatter.

 

Hvilket udbytte har du foreløbig haft af uddannelsen?

- Det var fantastik at færdes blandt kompetente børnelitteraturmennesker, og i årene på skolen fandt og udviklede jeg desuden nogle for mig gode arbejdsmetoder, og jeg fandt på en måde min egen stemme.

 

Hvordan har det været at være forfatterskoleelev og samtidig arbejde?

- Første år på skolen havde jeg fuldtidsarbejde (i en ny stilling med et nyt fag), og skrev desuden masterprojekt, så jeg havde meget travlt. Det er muligt at løse opgaverne under de forhold, men det er langt sjovere og mere udbytterigt, når man har god tid, som jeg havde de to sidste semestre. Det er en gave, et privilegium, at gå på skolen – udnyt det - skaf så meget tid som overhovedet muligt til at arbejde med børnelitteraturen!

 

Hvad synes du om skolens miljø?

- Da jeg gik på skolen foregik undervisningen i et lokale fyldt med børnebøger, fysisk tæt på forskere og andre børnelitteraturmennesker. Biblioteket i kælderen husede desuden en kolossal samling børnelitteratur. At færdes i det miljø var som en drøm. Inspirerende, udfordrende og også forpligtende, fordi det afspejlede den dybe respekt for børn og litteratur, der er krumtappen i god børnelitteratur. Jeg var meget tilfreds med skolen og miljøet, og følte mig dybt privilegeret over at have fået den mulighed: Undervisning, vejledning, inspirerende rammer, kombination af teori og praksis – alt sammen ”spitzenklasse”.
 

Har du et råd til kommende forfatterskoleelever?

- Er der nogen der har haft glæde af at gå på Forfatterskolen for Børnelitteratur skole, så er det mig! Hvis du gerne vil tage dig selv alvorlig og blive dygtigere til at skrive - så søg ind på skolen. Søg, søg, søg!  

Og:

a)    Skriv, skriv, skriv. Sørg for at skaffe dig så meget tid som overhovedet muligt til at skrive, mens du går på skolen, hvor du får råd og sparring.

b)    Kast dig med ildhu over de stillede opgaver – især dem, du slet ikke ville have fundet på af dig selv Når man er færdiguddannet, holder man sig jo af gode grunde indenfor komfortzonen - det, man selv finder på. Benyt lejligheden til at eksperimentere med genrer og formater.

c)     Hvis ikke du allerede har en skrivegruppe – nogle du deler dine tekster med undervejs – så dan en. At give og få feedback er guld værd. Forfattergerningen er jo grundlæggende meget ensom, derfor er det vigtigt med et netværk til faglig sparring og til at holde dig fast i din identitet som forfatter.

d)   Opbyg gode vaner, og rammer omkring dit arbejde, som du senere kan læne dig op ad, når du bliver din egen arbejdsgiver.

 

 

 

CENTER FOR BØRNELITTERATUR