Forskning

Ph.d.-stipendiat Sarah Mygind:

Projektet “Børnelitteraturens nye til- og ombygninger – Et studie i tværmediale fortællinger for børn og unge” omhandler, hvordan karakterer og plots bevæger sig på tværs af medier for børn og unge (fx apps, e-bøger og spil), og hvordan den transmediale udvikling påvirker produktion og distribution af tekster og medier for børn og unge.

 

 

Ph.d.-stipendat Ayoe Quist Henkel:

Projektet ”Ungdomslitteraturens æstetik i et digitaliseret og medialiseret tekstlandskab” har fokus på digitale og analoge tekster for unge. Projektet er samfinansieret af VIA University College, Aarhus Universitet og Gyldendal Uddannelse.

 

 

Lektor Stine Liv Johansen:  

Stine Liv Johansen forsker i børns brug af medier med særligt fokus på børns egenorganiserede praksis i og uden for institutioner. Aktuelt deltager hun i forskningsprojektet ‘På opdagelsesrejse med de helt små’, der undersøger brugen af digitale teknologier i en vuggestue. Desuden forsker hun i børn og unges brug af YouTube med henblik på at forstå, hvorfor denne platform på få år er blevet børnenes og de unges foretrukne medie. Stine Liv Johansen er børnesagkyndigt medlem af Medierådet for Børn og Unge under Kulturministeriet.

 

 

Centerleder og lektor Nina Christensen:

Nina Christensen deltager i projektet Rundt om børnebogen– Børns bøger i skole, hjem og på bogmarkedet. Studier i produktion, brug og oplevelser af bøger for børn i Danmark ca. 1790-1850 Projektet handler om, hvordan børnebogen opstod som et nyt medie på det danske bogmarked i perioden 1790-1850, og hvordan forskellige slags bøger blev brugt og oplevet af børn både i skole og hjem.

Hvordan gik det til, at børn omkring 1850 havde et varieret udbud af billedbøger, eventyr, skolebøger og bøger med tilknyttet legetøj, mens de fleste i 1790 kun havde mødt ABC og katekismus. Projektet er finansieret af Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation.