Forfatterskolen for børnelitteratur lukker

Forfatterskolen for Børnelitteratur er lukket efter at det sidste hold afsluttede sit forløb juni 2020.

Skolen blev oprettet i 1999 af professor og centerleder Torben Weinreich. Siden 2006 har skolen været ledet af Kari Sønsthagen, og den har været en stor succes: En meget stor del af eleverne har fået udgivet deres værker, har modtaget priser og har i det hele taget præget det børnelitterære felt i meget høj grad.

Årsagen til beslutningen om at lukke skolen er, at skolen ikke kunne udvikles inden for den hidtidige ramme på Aarhus Universitet, der skabte en række administrative, økonomiske og praktiske vanskeligheder. Til de praktiske hører, at Forfatterskolen for Børnelitteratur var knyttet til Center for Børns Litteratur og Medier og Institut for Kommunikation og Kultur, der ligger i Aarhus, mens undervisningen på Forfatterskolen for Børnelitteratur fandt sted i Emdrup ved København. I beslutningsprocessen har det været grundigt undersøgt og overvejet, om skolen kunne fortsætte sit virke i universitetsregi i Aarhus, men det har ikke været muligt.

Da Aarhus Universitet pga corona har aflyst alle sociale arrangementer, har en kombineret afslutningsreception for skolen og afskedsreception for Kari Sønsthagen måttet udskydes på ubestemt tid.

Henvendelser om skolen kan rettes til centerleder Nina Christensen på nc@cc.au.dk eller til Kari Sønsthagen på Kari@cc.au.dk

Oops, an error occurred! Code: 20240419230457f98a1198