25-ÅRS JUBILÆUMSSEMINAR

CENTER FOR BØRNS LITTERATUR OG MEDIER, INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG KULTUR, AARHUS UNIVERSITET

Tema: ”Børns litteratur og medier – spørgsmål for fremtiden”

Tid: Fredag d. 8. september 2023 11-16

Sted: Store Sal, bygning 1586, Langelandsgade 139, Aarhus C.

Pris: kr. 200 (gratis for ansatte ved AU og studerende).

Tilmelding foregår via linket her

PROGRAM:

11-11:15: Velkomst v. centerleder og professor ved Center for Børns Litteratur og Medier, Nina Christensen: Rammesætning og introduktion til program

11:15-12:15: At skrive til medier for børn og unge:

Sarah Mygind, lektor, ph.d. ved Center for Børns Litteratur og Medier: ”Hvad er litterær talentudvikling anno 2023? Børn og unges samarbejde og samskabelse mellem og på tværs af medier i organiserede kontekster”.

Elin Algreen-Petersen, rektor for Manuskriptskolen for Børnefiktion: ”At køre på skinner, andre har lagt - i et helt nyt tog. Om etablering af Manuskriptskolen for Børnefiktion”.

12:15-12:45: Frokost

12:45-13:45: At formidle tekster og medier for børn og unge

Cecilie Bogh, forlagschef ved Dansklærerforeningens Forlag: ”’Let, kort og gang i den.’ Hvad sker der, når unge læsere inddrages både i produktion og formidling af børne- og ungdomslitteratur? Og hvorfor er det vigtigt?”

Marie Østergaard, Bibliotekschef ved Aarhus Kommunes Biblioteker: (Titel følger)

13:45-14:00: Kaffe

14:00-15:00: Børn og unges perspektiver omkring tekster og medier

Lasse Balleby, ph.d.-stipendiat ved Center for Børns Litteratur og Medier: ”Børn i sårbare og udsatte positioner og deres digitale liv og fællesskaber”

Stine Liv Johansen, lektor, ph.d. ved Center for Børns Litteratur og Medier: ”Hvem er med – og hvem er ikke? Differentierede børneperspektiver i empirisk forskning”

15:00-15:15: Benstræk

15:15-16:00: Forbindelser mellem forskning, uddannelse og producenter/aftagere:

Bo Stjerne, The Lego Foundation: Centrale spørgsmål omkring børn og unges leg og medier fra LEGO Fonden. Hvad kunne ønskerne være til forskning og uddannelse?

Nina Christensen, professor, ph.d. ved Center for Børns Litteratur og Medier: Afsluttende overvejelser i forlængelse af dagens oplæg

16:00-17:30 Reception (Foyer)